Dla zainteresowanych możliwość bezpłatnego udziału w certyfikowanych kursach:
1/ Badania i działania diagnostyczne i postdiagnostyczne w pracy psychologicznej i pedagogiczne.
lub
2/ Interwencja kryzysowa - współpraca z instytucjami wsparcia.
RAMOWY PROGRAM STUDIÓW
Program studiów oparty został o najaktualniejszą wiedzę i sprawdzone umiejętności metodyczne dla najefektywniejszego przeciwdziałania zaburzeniom zachowania, uzależnieniom i patologiom z uwzględnieniem holistycznego ujęcia człowieka w jego środowisku oraz integracji instytucjonalnych oraz pozasinstytucjonanych działań wychowawczych i resocjalizacyjnych.
Wykłady, ćwiczenia i warsztaty, prowadzone przez cenionych profilaktyków, uwzględniają zakres uzależnień chemicznych i behawioralnych oraz dysfunkcji u dzieci, młodzieży /zwłaszcza w okresie adolescencji/, a także osób dorosłych, w tym z obszarów:
- etiologii zachowań ryzykownych,
- współczesnych zagrożeń i ich profilaktyki.
- tworzenia „społecznych koalicji” profilaktycznych,
- budowania nowoczesnych programów profilaktycznych.
Niektóre z bloków programowych będą certyfikowane przez cenione podmioty edukacyjne w obszarze profilaktyki społecznej i resocjalizacji.
MODUŁ I
Wielowymiarowość współczesnych zagrożeń :
- Potrzeba bezpieczeństwa a zagrożenia. Współdziałanie społeczne na rzecz bezpieczeństwa. Rola samorządu lokalnego w zapewnieniu bezpieczeństwa i poczucia bezpieczeństwa oraz przewodzenie w działalności zapobiegawczej
- Wielowymiarowość ryzyk ponowoczesności. Podstawowe problemy człowieka XXI wieku. Suicydologia.
- Kryminologiczne aspekty przestępczości, w tym przestępczości nieletnich. Diagnostyka w resocjalizacji.
- Prewencja kryminalna – współdziałanie instytucjonalne. Zintegrowane podejście do bezpieczeństwa. Community policing. Analiza kryminalna – trójkąt kryminalny, problem kryminalny, metoda "pięciu kroków".
- Niedostosowanie społeczne – zjawisko i jego uwarunkowania.
- Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży. Adolescencyjne problemy rozwoju człowieka i możliwości im zapobiegania. Czynniki ochronne zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży.
- Agresja i zachowania przemocowe w środowisku szkolnym i w rodzinach.
MODUŁ II
Uzależnienia od substancji :
- Mechanizmy uzależnień od substancji szkodliwych dla zdrowia.
- Alkoholizm – wpływ alkoholu na rozwój dzieci i młodzieży oraz funkcjonowanie rodziny.
- Nikotynizm – tytoń i e-papierosy.
- Narkotyki i dopalacze - charakterystyka najpopularniejszych substancji.
- Lekomania – zjawisko, uwarunkowania, zagrożenia.
- Napoje energetyczne, sterydy i substancje wzmacniająco-pobudzające – konsekwencje zdrowotne i społeczne.
- System przeciwdziałania zorganizowanej przestępczości narkotykowej.
MODUŁ III
Uzależnienia behawioralne :
- Uzależnienia behawioralne – charakterystyka kluczowych uzależnień (pracoholizm, cyberuzależnienia, fonoholizm, seksoholizm, zakupoholizm, hazard, tanoreksja, bigoreksja), uwarunkowania.
- Wpływ nowych technologii na zachowania dzieci i młodzieży. Gry komputerowe a zachowania agresywne.
- Psychomanipulacje, sekty i destrukcyjne kulty.
- Zaburzenia związane z niewłaściwym jedzeniem - bulimia, anoreksja, obżarstwo.
- Psychologiczne aspekty uzależnień.
- Wychowanie prospołeczne czynnikiem minimalizującym zagrożenia uzależnień behawioralnych.
MODUŁ IV
Diagnostyka zagrożeń i praktyka profilaktyki – 126 godzin
- Wprowadzenie do integralnej profilaktyki uzależnień. Budowanie koalicji profilaktycznych w oparciu o lokalny kapitał społeczny.
- Diagnoza i analiza zagrożeń. Badania empiryczne.
- Wybrane problemy przestępczości oraz przestępczości nieletnich w Łodzi i regionie
- Aksjologiczne podstawy profilaktyki społecznej. Wartości w wychowaniu i resocjalizacji. Techniki aktywizacji uczniów i umacniania norm kulturowych w społeczności lokalnej.
- Tworzenie lokalnych i szkolnych programów profilaktyki uzależnień behawioralnych i chemicznych. Ramowy model szkolnej profilaktyki zachowań ryzykownych na szczeblu miasta/gminy.
- Metodyka pracy profilaktycznej i resocjalizacyjnej.
- Europejskie standardy jakości w profilaktyce uzależnień od narkotyków.
- Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży w sieci. Podstawy profilaktyki.
- Media, a profilaktyka. Lokalne medialne kampanie społeczne.
- Przygotowanie materiałów multimedialnych do szkolnej profilaktyki uzależnień. Tworzenie własnego profilu w sieci.
- Cyberprzestępczość - aspekty prawne i społeczne Profilaktyka zagrożeń internetowych.
- Nowe technologie cyfrowe a bezpieczeństwo dziecka. Profilaktyka zagrożeń, zasady postępowania.
- Polski system rozwiązywania problemów alkoholowych. Zapobieganie w oparciu o lokalne programy profilaktyki antyalkoholowej - rozpoznanie i analiza problemów alkoholowych i okołoalkoholowych w oparciu o "drzewo problemów".
- Narkotyki w szkole:
- rozpoznawanie zachowań ponarkotykowych i podopalaczowych - niechemiczne testy narkotykowe i chemiczne testy narkotykowe;
- zasady postępowania z osobą znajdująca się pod wpływem narkotyków i dopalaczy;
- prawne aspekty narkomanii;
- ujawnienie narkotyków i ujęcie nieletniego - algorytm postępowania.
- Pedagog w społeczeństwie informacyjnym - Multimedialny warsztat pedagoga.
- Profilaktyka zagrożeń zdrowia, promocja zdrowia.
- Prawne podstawy działań profilaktycznych i resocjalizacji.
- Kulturotechnika, twórcza profilaktyka rówieśnicza - umacnianie kompetencji społecznych dzieci i młodzieży.
- Rola rodziny w zapobieganiu problemom społecznym i uzależnieniom - pedagogizacja rodziców wyzwaniem dla współczesnej profilaktyki.
- Organizacyjne uwarunkowania profilaktyki społecznej i prewencji kryminalnej.
- Przeciwdziałania psychomanipulacjom i destrukcyjnym wpływom.
- Trening umiejętności psychospołecznych .
ORGANIZACJA ZAJĘĆ :
- dwa semestry,
- system zaoczny (zajęcia w soboty i niedziele),
- zjazdy średnio 2 razy w miesiącu,
- liczba godzin dydaktycznych: 180 ( w tym seminarium/projekt).
Zajęcia prowadzone są aktywnymi metodami wykładowymi i warsztatowymi oraz metodami angażującymi indywidualną aktywność słuchaczy poprzez wykorzystanie platformy on - line.
Do ukończenia studiów wymagane jest przygotowanie pracy dyplomowej lub projektu grupowego w formie pisemnej.
Dodatkowym warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest zaliczenie przedmiotów przewidzianych programem studiów.