Studia spełniają warunki następujących aktów prawnych:
rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela;
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznych w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
RAMOWY PROGRAM STUDIÓW
I – Moduł 1: Przygotowanie pedagogiczno – psychologiczne:
Elementy pedagogiki specjalnej
Psychologia rozwoju człowieka
Psychologia kliniczna
Kompetencje nauczyciela diagnosty i terapeuty
Diagnostyka pedagogiczna
Biomedyczne aspekty wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju
Komunikacja interpersonalna w pracy pedagogicznej
Metody pracy opiekuńczo - wychowawczej
Wybrane zagadnienia z pracy socjalnej
Deontologia pedagogiczna
Diagnozowanie i orzecznictwo zaburzeń rozwoju uczniów i niepowodzeń szkolnych
Podstawy logopedii i wiedzy o zaburzeniach rozwoju mowy
Emisja i higiena głosu
II – Moduł 2: Dydaktyka ogólna:
Struktura systemu oświatowo - wychowawczego
Planowanie pracy terapeutycznej
Prawne aspekty poradnictwa i pomocy pedagogicznej
Monitorowanie i ocena postępów dziecka
Edukacja włączająca
III – Moduł 3: Metodyka szczegółowa:
Specjalne potrzeby edukacyjne
Terapia trudności w uczeniu się czytania i pisania
Wspomaganie rozwoju dziecka
Wspomaganie rozwoju psychospołecznego dziecka
Terapia trudności w uczeniu się matematyki
Metodyka pracy z rodziną
Terapia dzieci z zaburzeniami komunikacji
Metody terapeutyczne w pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu
Praca z dzieckiem uzdolnionym
Metody aktywizujące w nauczaniu
Terapia dzieci z zaburzeniami narządu ruchu
Wybrane techniki terapeutyczne
ORGANIZACJA ZAJĘĆ :
- trzy semestry (program realizowany w ramach roku kalendarzowego),
- system zaoczny (zajęcia w soboty i niedziele),
- zjazdy średnio 2 razy w miesiącu,
- liczba godzin dydaktycznych: 320 ( w tym seminarium/projekt),
- liczba godzin zajęć praktycznych: 120.
Zajęcia prowadzone są aktywnymi metodami wykładowymi i warsztatowymi oraz metodami angażującymi indywidualną aktywność słuchaczy poprzez wykorzystanie platformy on - line.
Do ukończenia studiów wymagane jest przygotowanie pracy dyplomowej lub projektu grupowego w formie pisemnej.
Dodatkowym warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest zaliczenie przedmiotów przewidzianych programem studiów a także pozytywnie zaopiniowanych praktyk.